< Terug

Welke vragen worden gesteld bij de medische beoordeling?

In een beveiligde omgeving hebben we de vragenlijst voor je klaargezet. Sommige gegevens heeft je adviseur alvast voor je ingevuld. Deze gegevens hoef je alleen maar te controleren en eventueel te veranderen of aan te vullen.

Op andere plekken zal je zien dat er een vast antwoord staat ingevuld, dat je niet meer kan veranderen. Die vragen gaan over het soort verzekering dat je aanvraagt. Zie je daar een fout in? Neem dan contact op met je adviseur. Hij of zij kan de aanvraag dan voor je aanpassen.

Het formulier begint met algemene vragen zoals je naam, adres, en telefoonnummer. Vul deze in en vul aan als dat nodig is. Het is ook mogelijk om hier alvast je nieuwe adres door te geven.

De volgende vragen gaan over je werk. We stellen onder andere vragen over de opbouw van je inkomen en de inhoud van je werk. Dat vragen we om na te gaan of je bijvoorbeeld gevaarlijk werk doet, maar ook om na te gaan of je werkgever misschien sommige risico’s bij arbeidsongeschiktheid al voor je heeft verzekerd. In dat geval hoef je die niet zelf niet ook nog te verzekeren.

Vul ook hier zo volledig mogelijk in. Veel van de informatie die we vragen staat op je loonstrookje, je jaaropgaaf of in de werkgeversverklaring die je nodig had voor de aanvraag van je hypotheek.

Na de basisgegevens volgen vragen over jou en je levensstijl. Je lengte en gewicht gebruiken we bijvoorbeeld om te bepalen of je gewicht een mogelijk risico voor je gezondheid vormt. Roken, alcohol- en drugsgebruik spelen ook allemaal een rol, daarom vragen we daar ook naar.

Als laatste stellen we vragen over je gezondheid. Het gaat daarbij om je medische geschiedenis en je huidige gezondheid. Om het overzichtelijk te houden hebben we de vragen in categorieën opgedeeld. Denk aan vragen over eventuele psychische klachten, maar ook aan bijvoorbeeld over je huid, botten en hart. Per categorie moet je alles melden dat op medische gebied is gebeurd, sinds je geboorte.

Er is echter één uitzondering. Als je een preventieve behandeling of onderzoek hebt gehad omdat er een erfelijke ziekte in je familie zit, terwijl je deze ziekte zelf (nog) niet hebt, hoef je dat niet door te geven als je een aanvraag doet voor een overlijdensrisicoverzekering van ten hoogste 294.803 euro (bedrag per 1 januari 2022) of een arbeidsongeschiktheidsverzekering met een uitkering van 42.745 euro in het eerste jaar en 28.616 euro in alle volgende jaren (bedragen per 1 januari 2022). Ook niet als je voor onderzoek naar de ziekte naar een huisarts of medisch specialist bent geweest.

Je hoeft je geen zorgen te maken over de consequenties van eerlijk zijn. Niet elke doorgemaakte klacht, ziekte of aandoening betekent dat we je aanvraag afwijzen of dat je een hogere premie moet betalen. De meeste mensen breken wel eens wat of hebben soms een griepje. Dat is heel normaal. En zelfs ernstigere ziektes hoeven niet altijd gevolgen te hebben voor je verzekering. Ben je bijvoorbeeld 10 jaar schoon na een kanker diagnose? Dan geldt in veel gevallen de Schone lei-regeling en heeft dit dus geen invloed meer op je aanvraag.

Ben je niet eerlijk, dan kan dat nu of later grote gevolgen hebben. Als wij er achter komen dat je niet volledig eerlijk bent geweest, kunnen we bijvoorbeeld je verzekering beëindigen of besluiten dat we je claim afwijzen. Je krijgt dan geen of veel minder geld uitgekeerd van je verzekering als je arbeidsongeschikt wordt.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Gerelateerde vragen

Hoe wordt mijn adviseur op de hoogte gehouden van het acceptatieproces?

Dat bepaal jij zelf. Je adviseur doet de aanvraag voor je in zijn gedeelte van MyCreditLife, maar daar kan zijn rol ophouden. Als je dat wilt kan je toestaan dat hij op de hoogte wordt gehouden van de voortgang van je aanvraag, maar dat is niet verplicht. We delen je medische informatie nooit met je adviseur. Wel kunnen we, op jouw verzoek, aan je adviseur laten weten dat je een clausule op je verzekering hebt. Zo kan je adviseur je meer vertellen over wat dat voor jouw verzekering betekent.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Waar in MyCreditLife kan ik zien of mijn aanvraag al is beoordeeld?

Onder het tabblad Acceptatieproces kan je kiezen voor Besluit. Als er een besluit is op je aanvraag, staat dat daar.
Links in het hoofdmenu van MyCreditLife vind je het kopje ‘Polissen’. Als hier staat dat je polis geactiveerd is, is je hele aanvraag geaccepteerd. Ook vind je hier dan je digitale polisblad.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Waarom heb ik aanvullende vragen over mijn gezondheid gekregen?

Credit Life probeert altijd om samen met jou en je tussenpersoon te zorgen voor een verzekering die past bij jou en je behoeftes. Daarom vragen we je om in een beveiligde omgeving vragen over je gezondheid te beantwoorden. Als één of meer van je antwoorden aanleiding geven om wat meer vragen te stellen, laten we je dat zo snel mogelijk weten.

We stellen aanvullende vragen om een goede inschatting te maken van je gezondheid. We willen daarvoor bijvoorbeeld weten hoe ernstig je klachten waren, of de behandeling aanslaat en hoe het nu met je is. Het bezoeken van een arts betekent namelijk lang niet altijd dat dit gevolgen hoeft te hebben voor je verzekering.

Lees meer
Ik heb geen vaste baan, kan ik mij bij Credit Life verzekeren?

Ja, je kan gewoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering en overlijdensrisicoverzekering afsluiten als je geen vaste baan hebt. Dat is belangrijk voor mensen met een uitzendovereenkomst, een flexbaan of min/max-overeenkomsten. Welke contractvorm je ook hebt, je moet ten minste 16 uur per week in loondienst werken om in aanmerking te komen voor onze arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Credit Life heeft geen verzekeringen voor zelfstandig ondernemers.

Lees meer
Hoe word ik op de hoogte gehouden van het acceptatieproces?

Je kan het proces volgen in MyCreditLife. Daar laten we je ook weten of we aanvullende vragen hebben, in contact willen komen met je behandelaar en of je geaccepteerd bent en onder welke voorwaarden. Omdat dit persoonlijke en soms medische gegevens van jou zijn, krijgt je adviseur hier in verband met jouw privacy geen berichten over. Je mag die gegevens wel zelf met adviseur delen. Ook kan je in MycreditLife aangeven of je wilt dat je adviseur ziet dat je een clausule op je verzekering hebt.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.