Ik heb long-COVID, kan ik me nog verzekeren?
Dat hangt af van jouw specifieke gezondheidssituatie. Als je op dit moment ziek thuis bent en niet kan werken, kunnen we je aanvraag (nog) niet in behandeling nemen.
Long-covid is een relatief nieuwe ziekte die er bij iedereen anders uitziet. Niet iedereen heeft er dezelfde gezondheidsgevolgen van. Daarom doen wij bijna altijd aanvullend onderzoek als iemand aangeeft long-covid te hebben. Afhankelijk van de ernst van de long-covid kunnen we je daarna soms toch geheel, deels of met een premie-opslag verzekeren.
Reken er in elk geval op dat jouw aanvraag wat meer tijd in beslag zal nemen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen we na de eerste vragenlijst ook aanvullende vragen stellen over je behandelverleden en huidige gezondheid. Soms vragen we je ook om voor een aanvullend onderzoek naar een arts te gaan. Daarna doen we je een voorstel. Dat kan betekenen dat we arbeidsongeschiktheid of overlijden als gevolg van de long-covid uitsluiten van de verzekering. Ook kan het mogelijk zijn om met een premie-opslag de long-covid toch mee te verzekeren. Soms is er geen enkele aanpassing nodig en kan de verzekering onder de normale voorwaarden doorgaan.
Als we je afwijzen op basis van jouw gezondheidsverklaring, betekent dat dat we denken dat jouw gezondheid een te groot risico vormt om te verzekeren. Hierbij maken we gebruik van kansberekeningen. De kans dat jouw gezondheid binnen de verzekeringsperiode zodanig verslechtert dat je een beroep moet doen op de verzekering is dan te groot om te verzekeren.
Een afwijzing van je aanvraag betekent niet dat wij denken dat je op dit moment al heel ziek bent of dat je binnenkort heel ziek gaat worden. Het betekent dat statistisch de kans te groot is om te kunnen verzekeren. Ook mag je altijd om een second opinion vragen. Een tweede beoordelaar kijkt dan nogmaals naar jouw gezondheid en bekijkt of de afwijzing wel terecht was.
Zelfs als onze medisch acceptanten de risico’s te hoog inschatten voor een reguliere verzekering, kan je je vaak nog steeds tegen arbeidsongeschiktheid door een ongeval verzekeren. Neem contact op met jouw financieel adviseur om de mogelijkheden door te spreken.
Wil je meer weten over het beoordelingsproces? Klik dan hier.
Wil je meer weten over het aanvragen van een second opinion? Klik dan hier.
Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.
Gerelateerde vragen
De doorlooptijd kan variëren van enkele minuten, een week tot enkele maanden.
Lees meerCredit Life probeert altijd om samen met jou en je adviseur te zorgen voor een verzekering die past bij jou en je behoeftes. Om te beoordelen of wij je kunnen verzekeren, kijken we altijd naar verschillende factoren, waaronder je gezondheid. Om je gezondheid te beoordelen vragen we je om in een beveiligde omgeving vragen over je medisch verleden te beantwoorden.
Afhankelijk van je antwoorden kunnen we je direct verzekeren, doen we een ander aanbod of wijzen we je aanvraag af. Als we je aanvraag afwijzen vormt jouw huidige gezondheid een te groot risico om te verzekeren. Hierbij maken we gebruik van kansberekeningen. De kans dat jouw gezondheid binnen de verzekeringsperiode zodanig verslechtert dat je een beroep moet doen op de verzekering is dan te groot om te verzekeren.
Lees meerDe medische beoordeling verloopt in een aantal stappen, zoals uitgelegd in deze infographic. Je leest er hieronder in meer detail over.
Ben jij het niet eens met een oordeel van Credit Life? Dan mag je altijd om een second opinion vragen. Bij een second opinion bekijkt een tweede medisch acceptant jouw gezondheidsverklaring. Hij vormt onafhankelijk van de eerste acceptant zijn eigen mening over jouw gezondheid en het verzekeringsaanbod van Credit Life dat daar het beste bij past.
Lees meerDat bepaal jij zelf. Je adviseur doet de aanvraag voor je in zijn gedeelte van MyCreditLife, maar daar kan zijn rol ophouden. Als je dat wilt kan je toestaan dat hij op de hoogte wordt gehouden van de voortgang van je aanvraag, maar dat is niet verplicht. We delen je medische informatie nooit met je adviseur. Wel kunnen we, op jouw verzoek, aan je adviseur laten weten dat je een clausule op je verzekering hebt. Zo kan je adviseur je meer vertellen over wat dat voor jouw verzekering betekent.
Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.