< Terug

Hoe verloopt de medische beoordeling?

De medische beoordeling verloopt in een aantal stappen, zoals uitgelegd in deze infographic. Je leest er hieronder in meer detail over.

Het begint met jouw tussenpersoon. Hij of zij dient een aanvraag voor je in. Credit Life stuurt je daarna een e-mail met een link om je account te maken in MyCreditLife. In deze extra beveiligde omgeving kan je er zeker van zijn dat je medische gegevens netjes beschermd worden verwerkt. Alleen jij en Credit Life hebben toegang tot deze informatie. Je tussenpersoon kan dus niets zien van jouw gezondheidsinformatie. Hij of zij kan wel zien wat de status van je aanvraag is.

In het portaal vragen we naar algemene zaken zoals je naam, geboortedatum en de dekking die je zou willen. Daarnaast stellen we vragen over je lichamelijke en geestelijke gezondheid. We gebruiken hiervoor een verkorte, digitale versie van de standaard gezondheidsverklaring. De meeste verzekeraars in Nederland gebruiken deze verklaring. Credit Life stelt echter minder vragen dat deze standaard vragenlijst. Als je het fijn vindt kan je hem vooraf hier alvast lezen.

Een gedeelte van het proces verloopt helemaal automatisch. Op basis van de door jou gegeven antwoorden over je gezondheid kan onze software vaak meteen al beoordelen of we je zonder extra stappen kunnen verzekeren.

Soms is dat helaas niet het geval. Bijvoorbeeld als je in het verleden klachten hebt gehad waarvoor je onder behandeling van een specialist bent geweest. In die gevallen vragen we vaak meer informatie op. Bijvoorbeeld over de diagnose, de behandelingen die je hebt gehad of over de rest van je gezondheid. In die gevallen is het prettig te weten dat wij een eigen afdeling van medische acceptanten hebben. Onder leiding van een arts maken zij een inschatting van de risico’s die jouw eventuele gezondheidsklachten vormen voor de toekomst. Hierbij maken ze gebruik van kansberekeningen. De kans dat jouw gezondheid binnen de verzekeringsperiode zodanig verslechtert dat je een beroep moet doen op de verzekering kan te groot zijn om te verzekeren. In die gevallen sluiten we een uitkering op basis van een specifieke aandoening uit. Soms is het risico toch te verzekeren, maar dan tegen een wat hogere premie.

In een enkel geval kan de software ook beoordelen dat je gezondheid helemaal te risicovol is om te verzekeren. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je een ziekte of aandoening hebt die je gezondheid ernstig bedreigt. Denk aan morbide obestitas, langdurig en zwaar psychisch lijden, ernstige hart- en vaatziektes en bepaalde vormen van kanker. Daarvan krijg je direct bericht na het invullen van de vragenlijst. Het kan ook gebeuren dat de afdeling medische acceptatie na het stellen van vragen toch moet besluiten dat we je niet kunnen verzekeren. In beide gevallen leggen we je in
MyCreditLife uit hoe we tot dat besluit zijn gekomen.
Een afwijzing van je aanvraag betekent niet dat wij denken dat je op dit moment al heel ziek bent of dat je binnenkort heel ziek gaat worden. Het betekent dat statistisch de kans op arbeidsongeschiktheid of overlijden te groot is om te kunnen verzekeren. Ook mag je altijd om een second opinion vragen. Een tweede beoordelaar kijkt dan nogmaals naar jouw gezondheid en bekijkt of de afwijzing wel terecht was.

Een herbeoordeling van je aanvraag geeft geen garantie op een andere of gunstigere uitkomst. Houd er rekening mee dat het advies ook hetzelfde en zelfs ongunstiger kan zijn dan het eerder afgegeven advies.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Gerelateerde vragen

Hoe wordt mijn adviseur op de hoogte gehouden van het acceptatieproces?

Dat bepaal jij zelf. Je adviseur doet de aanvraag voor je in zijn gedeelte van MyCreditLife, maar daar kan zijn rol ophouden. Als je dat wilt kan je toestaan dat hij op de hoogte wordt gehouden van de voortgang van je aanvraag, maar dat is niet verplicht. We delen je medische informatie nooit met je adviseur. Wel kunnen we, op jouw verzoek, aan je adviseur laten weten dat je een clausule op je verzekering hebt. Zo kan je adviseur je meer vertellen over wat dat voor jouw verzekering betekent.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Waar in MyCreditLife kan ik zien of mijn aanvraag al is beoordeeld?

Onder het tabblad Acceptatieproces kan je kiezen voor Besluit. Als er een besluit is op je aanvraag, staat dat daar.
Links in het hoofdmenu van MyCreditLife vind je het kopje ‘Polissen’. Als hier staat dat je polis geactiveerd is, is je hele aanvraag geaccepteerd. Ook vind je hier dan je digitale polisblad.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Waarom heb ik aanvullende vragen over mijn gezondheid gekregen?

Credit Life probeert altijd om samen met jou en je tussenpersoon te zorgen voor een verzekering die past bij jou en je behoeftes. Daarom vragen we je om in een beveiligde omgeving vragen over je gezondheid te beantwoorden. Als één of meer van je antwoorden aanleiding geven om wat meer vragen te stellen, laten we je dat zo snel mogelijk weten.

We stellen aanvullende vragen om een goede inschatting te maken van je gezondheid. We willen daarvoor bijvoorbeeld weten hoe ernstig je klachten waren, of de behandeling aanslaat en hoe het nu met je is. Het bezoeken van een arts betekent namelijk lang niet altijd dat dit gevolgen hoeft te hebben voor je verzekering.

Lees meer
Ik heb geen vaste baan, kan ik mij bij Credit Life verzekeren?

Ja, je kan gewoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering en overlijdensrisicoverzekering afsluiten als je geen vaste baan hebt. Dat is belangrijk voor mensen met een uitzendovereenkomst, een flexbaan of min/max-overeenkomsten. Welke contractvorm je ook hebt, je moet ten minste 16 uur per week in loondienst werken om in aanmerking te komen voor onze arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Credit Life heeft geen verzekeringen voor zelfstandig ondernemers.

Lees meer
Hoe word ik op de hoogte gehouden van het acceptatieproces?

Je kan het proces volgen in MyCreditLife. Daar laten we je ook weten of we aanvullende vragen hebben, in contact willen komen met je behandelaar en of je geaccepteerd bent en onder welke voorwaarden. Omdat dit persoonlijke en soms medische gegevens van jou zijn, krijgt je adviseur hier in verband met jouw privacy geen berichten over. Je mag die gegevens wel zelf met adviseur delen. Ook kan je in MycreditLife aangeven of je wilt dat je adviseur ziet dat je een clausule op je verzekering hebt.

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.